Posts

Showing posts from February, 2012

Komponen-komponen Enjin

Image
Palam pencucuh Palam pencucuh akan menghasilkan bunga api untuk membakar campuran minyak dan udara. Palam pencucuh mestilah sentiasa dalam keadaan baik bagi menghasilkan pembakaran yang sempurna. Injap (Valve) Injap masukan akan terbuka semasa capuran minyak dan udara masuk kerunag pembakaran, manakala injap ekzos akan tertutup. Kedua-dua injap tersebut akan tertutup semasa proses mampatan dan pembakaran berlaku diruang pembakaran. Injap ekzos akan terbuka setelah pembakaran selesai bertujuan untuk membuang asap melalui ekzos. Piston Piston berbentuk silinder yang diperbuat dari besi tuang. Ia akan bergerak ke atas dan kebawah di dalam bongkah enjin. Piston ring Piston ring berfungsi sebagai pelindung geseran antara piston dan silinder. Fungsi ring ialah : Mengelakkan kemasukan campuran minyak dan udara keruang  pembakaran semasa proses mampatan dan pembakaran berlaku. Mengelakkan kemasukan minyak enjin ke ruang mampatan, yang mana ia boleh menyeb

Sistem Enjin 2 Lejang

Image
Pengenalan   Enjin 2 lejang adalah enjin yang menghasilkan kuasa melalui 2 kali pergerakan omboh ke atas dan ke bawah untuk melengkapkan 1 kitaran dalam silinder. Sistem Enjin 2 Lejang 1. Hanya 2 kitaran untuk melengkapkan 4 proses kendalian enjin bagi menggerakkan satu putaran enjin. 2. Antara contoh diagram sistem enjin 2 lejang: 3. Enjin 2 lejang cuma perlukan dua lejang sahaja untuk melengkapkan kitar. 4. Satu pusingan aci engkol bermakna lengkaplah 2 lejang dibuat dalam kitarnya. 5. Enjin 2 lejang tidak menggunakan injap (hanya penggunaan liang-liang). Proses kitaran dalam enjin 2 lejang 1. Lejang masukan dan lejang mampatan :– Omboh bergerak ke atas dan memampatkan campuran udara-bahan api-pelincir. Gerakan omboh ke atas menyebabkan tekanan udara di dalam kotak engkol menjadi rendah, membolehkan campuran udara- bahan api pelincir dari karburetor masuk ke dalam. 2. Lejang kuasa dan lejang ekzos :– Peringkat ini bermula sebaik sahaja campuran