Kendalian Enjin 4 Lejang
Apabila enjin dihidupkan, pembakaran campuran udara dan bahan api berlaku. Pembakaran ini menghasilkan tenaga yang mengerakkan piston dalam selinder.
Gerakkan piston dari atas ke bawah atau sebaliknya dinamakan lejang. Kitaran empat lejang bermaksud ada 4 lejang piston bagi setiap 2 pusingan penuh kranksyaf.
Kitaran lejang adalah seperti berikut:
i. Lejang masukan (Intake)
ii. Lejang mampatan (Compression)
iii. Lejang kuasa (Power)
iv. Lejang ekzos (Exhaust)
PROSES KENDALIAN ENJIN EMPAT LEJANG
ISTILAH ASAS ENJIN
Dalam operasi 4 lejang dan 2 lejang, istilah berikut perlu diketahui.
Silinder: Bahagian dimana piston yang bergerak naik dan turun.
Lejang : Jarak pergerakan dalam silinder dari TTA ke TTB dan sebaliknya.
Takat Terakhir Atas (TTA): Takat tertinggi yang boleh dicapai oleh piston ketika bergerak ke bawah.
Takat Terakhir Bawah (TTB) : Takat paling bawah yang boleh dicapai oleh piston ketika bergerak ke bawah.
1. LEJANG MASUKAN
- Piston bergerak dari TTA ke TTB. Vakum terwujud di bahagian atas piston dalam silinder.
- Injap masuk terbuka dan injap ekzos tertutup.
- Tekanan atmosfera menolak campuran udara dan bahan api dari keburetor ke dalam silinder melalui injap masuk yang terbuka
2. LEJANG MAMPATAN
- Piston bergerak dari TTB ke TTA. Kedua-dua injap tertutup.
- Campuran udara dan bahan api dimampatkan
3. LEJANG KUASA
- Piston menghampiri TTA dalam lejang mampatan.
- Campuran udara dan bahan api dicucuh oleh bunga api yang dikeluarkan oleh palam pencucuh.
- Ledakan menghasilkan kuasa yang tinggi.
- Piston ditolak dari TTA ke TTB. Kedua-dua injap masih tertutup.
4. LEJANG EKZOS
- Apabila piston sampai ke TTB, injap ekzos mula membuka.
- Pergerakan piston dari TTB ke TTA menolak gas yang terbakar keluar melalui injap ekzos.
- Pada akhir lejang ekzos, injap masuk mula terbuka.
Comments
Post a Comment